Ogródek meteorologiczny
Od dzisiaj na terenie naszej szkoły znajduje się ogródek meteorologiczny, którego centralnym punktem jest klatka (budka) meteorologiczna Stevensona.Klatka wyposażona jest w:
– barometr mechaniczny tarczowy (aneroid) służący do pomiaru ciśnienia atmosferycznego,
– termometr mechaniczny, tarczowy wskazujący aktualną temperaturę powietrza,
– higrometr mechaniczny, tarczowy służący do pomiaru wilgotności względnej powietrza,
– termometr cieczowy, ekstremalny (min/max) służący do pomiaru maksymalnej i minimalnej temperatury w ciągu doby,
Klatka Stevensona służy do ochrony urządzeń meteorologicznych przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi jak: wiatr, deszcz, grad, nasłonecznienie.
Na terenie ogródka meteorologicznego wydzielone jest również tzw. poletko pomiarowe w którym znajdziemy:
– deszczomierz manualny plastikowy 40 mm rejestrujący sumy opadów atmosferycznych od ostatniego opróżnienia instrumentu,
– deszczomierz manualny plastikowy 70 mm,
– termometr glebowy mechaniczny służący do pomiaru temperatury gruntu,
– miernik uniwersalny mierzący pomiar wilgotności gleby, odczynu (pH) gleby,
– róża wiatrów służąca do określania kierunków geograficznych.
Na terenie szkoły znajduje się również automatyczna stacja pogody, która mierzy temperaturę powietrza, wilgotność, ciśnienie atmosferyczne, kierunek i prędkość wiatru oraz opad atmosferyczny. Dostęp do danych jest możliwy dla każdego po darmowej rejestracji na stronie www.weatherlink.com. Następnie musimy dodać naszą stację wpisując w wyszukiwarce SP13 lub wyszukując ją na mapie.
W ogródku meteorologicznym uczniowie będą mogli bez żadnych problemów zgłębiać tematykę związaną z pogodą i klimatem na poziomie edukacji zarówno wczesnoszkolnej jak i szkoły podstawowej. Przez cały rok możliwe będzie prowadzenie systematycznych obserwacji, dokonywanie pomiarów, odczytywanie wskazań urządzeń pomiarowych oraz porównywanie wyników obserwacji uzyskiwanych na przestrzeni określonego odcinka czasu. Ogródek ten będzie doskonałym uzupełnieniem zdobywanej podczas lekcji, jak też zajęć pozalekcyjnych, wiedzy teoretycznej i praktycznej związanych z pogodą i klimatem. Szymon Woroniuk