
Wynalazki i lekturowe kamyczki: innowacyjne lekcje języka polskiego
W ciągu roku szkolnego Pani Daria Durzyńska wprowadzała na języku polskim ciekawe metody pracy z lekturami. Jedną z nich było tworzenie wynalazków – nowinek technologicznych z łatwo dostępnych materiałów. I tak w 6. klasach powstały projekty na miarę „Felixa, Neta i Niki”, czyli poznanej powieści science-fiction.
Podczas innych lekcji języka polskiego wprowadzono innowację metodyczną: „Lekturowe kamyczki”.
Uczniowie klas: 5a, 6a i 6b, po omówieniu niektórych lektur, mieli za zadanie umieścić na kamieniach obrazy, motywy, elementy czy symbole kojarzące się z daną lekturą. Następnie należało swoje dzieło przedstawić klasie i opowiedzieć, jak łączy się z treścią utworu.
Najciekawsza okazała się praca z „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza. Uczniowie klas 6. potrafili dzięki kamyczkom opowiedzieć fabułę całej lektury – jeden kamień ilustrował jedno ważne wydarzenie.
Takie lekcje rozwijają w uczniach zdolności plastyczne, ale przede wszystkim pamięć. W ten nietypowy sposób czytelnik przypomina sobie treść i najważniejsze motywy utworu. Uczniowie utrwalali w ten sposób umiejętność opowiadania historii poznanej na kartach książki, zachowując ciąg przyczynowo-skutkowy.
Pani Daria Durzyńska przy tworzeniu innowacji zainspirowała się popularną na Facebooku „zabawą”, gdzie turyści tworzą prace plastyczne na kamieniach, oznaczają je kodem pocztowym swojego miasta i zostawiają w różnych miejscach. Kolejna osoba, która znajdzie „zdobycz” umieszcza jej zdjęcie na grupie #kamyczki i przenosi kamień w miejsce, gdzie akurat podróżuje. W ten sposób prace internautów „obiegają” cały świat 😀
Ostatnie kamyczki dzięki klasie 5b powędrowały do Poznania. A może Wy podczas wakacji znajdziecie nasze prace? Pochwalcie się nimi!
Daria Durzyńska